دسته‌بندی نشده

کروم بوک چیست و تفاوت ان با لپ تاپ ویندوزی

 کروم بوک چیست و تفاوت ان با لپ تاپ ویندوزی

 کروم بوک چیست و تفاوت ان با لپ تاپ ویندوزی  : لپ تاپ یک رایانه قابل حمل با عملکردی مانند رایانه های دسکتاپ است. با این تعریف ، Chromebook صرفاً لپ تاپی است که سیستم عامل Chrome OS را اجرا می کند اما سوالی که مطرح میشود این است که کروم بوک دقیقا چیست و چگونه Chromebook با MacBook یا لپ تاپهای ویندوزی متفاوت است؟ بنابراین اگر میخواهید در مورد لپ تاپ های گوگل بیشتر بدانید به شما تبریک میگویم به جای درستی امده اید در این مقاله به صورت سوال و جواب مطالبی را در مورد کروم بوک با شما در میان میگذاریم.

کروم بوک چیست؟

نوت بوک های Chrome لپ تاپ هایی هستند که سیستم عامل Chrome را به جای Windows یا Mac اجرا می کنند.

“سیستم عامل Chrome به ساده ترین شکل ممکن طراحی گردیده و با سرویس های انلاین گوگل همچون گوگل داکس و فروشگاه وب استور گوگل به خوبی کار میکند. اگر بخواهیم خلاصه وار بگوییم، کروم بوک یک دستگاه با مرورگر Google Chrome و شدیدا هم به ان وابسته است.”

 کروم بوک چیست و تفاوت ان با لپ تاپ ویندوزی 

از آنجا که سیستم عامل Chrome در این دستگاه نصب شده است ، نمی توانید برنامه های Windows یا Mac را روی آن نصب کنید. با این وجود ، می توانید افزونه های Chrome یا برنامه های Android را برای اضافه کردن قابلیت های بیشتر به دستگاه خود نصب کنید.

بسیاری از نوت بوک های جدید Chrome نیز با پشتیبانی از برنامه های لینوکس همراه هستند و مانند لپ تاپ مع

مولی هستند( البته این ویژگی بر روی همه دستگاه ها موجود نیست)

Chrome بوکها ارزانتر از لپ تاپ های سنتی میباشند و از آنجا که Chrome بیشتر به فضای ذخیره‌سازی ابری (گوگل درایو) تکیه دارد به هارد دیسک های حجیم نیاز ندارد.

سرعت بارگذاری و بوت شدن این دستگاه ها با اینکه سخت افزار خیلی قدرتمندی ندارد بالا است. این دو یعنی سرعت بارگزای بالا و فضای ابری باعث میشود قیمت کروم بوکها کم باشد.

برنامه های کروم بوک چیست؟

داستان برنامه های Chromebook ها نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است ، اما این دستگاه ها هنوز در ابتدا برای برنامه های Google مانند Gmail ، Google Calendar و Google Drive بهینه شده اند. این ادغام عمیق بسته به نوع استفاده شما از رایانه می تواند مثبت یا منفی باشد.

اکنون برنامه هایی که میتوانید از فروشگاه Google Play دانلود و روی گوشی خود نصب کنید ، بیشتر و بیشتر روی Chromebook ها دیده می شوند.

ایده اصلی گوگل این است که به کروم بوک ها دسترسی بیشتری به بازی ها و برنامه های دیگر دهد تا این لپ تاپ ها محبوب تر شوند.

کدام شرکت ها کروم بوک تولید میکنند؟

از بین شرکت هایی که کروم بوک به بازار عرضه کرده اند شرکت سامسوسنگ ، ایسر و ایسوس هر سه کروم بوک های خوب و جذابی دارند.

اما چیزی که شخصا از ان خوشم امده است و به تازگی هم در نمایشگاه Ces 2020 از ان رونمایی شد کروم بوک سامسونگ گلکسی بود که به نظرم ارزش خرید را دارد. البته قیمت ان بسیار بالا و در حدود 1000 دلار (کمترین قیمت) است.

 کروم بوک چیست و تفاوت ان با لپ تاپ ویندوزی 

کروم بوک قابلیت استفاده انلاین دارد؟

Chromebook ها به گونه ای طراحی شده اند که به اینترنت بسیار متکی باشند ، به این معنی که اگر خارج از محدوده Wi-Fi باشید ، بسیاری از برنامه ها به سادگی کار نمی کنند.

بیش از 200 برنامه آفلاین Chrome وجود دارد که می توانند بدون اتصال به اینترنت کار کنند که البته Gmail ، Pocket و Google Drive در این دسته قرار ندارند، البته به زودی تعداد زیادی از برنامه های Android به صورت آفلاین روی این دستگاه ها کار می کنندو همانطور که گفته شد شما میتوانید روی کروم بوک برنامه های اندروید را نیز نصب کنید.

چه بازی هایی روی کروم بوک میتوان اجرا کرد؟

شما تنها می توانید بعضی بازی ها را در Chromebook نصب کنید و  گزینه های شما زیاد نیستند. در فروشگاه وب Chrome عناوینی مانند Bejeweled و Cut the Rope را میتوانید بیابید ، اما باید بدانید همان انتخابی را که در دستگاه های ویندوزی یا Mac دارید نخواهید داشت.

Chromebook ها با پشتیبانی از Android عناوین مدرن تری مانند Fallout Shelter ، Star Wars: Galaxy of Heroes و Minecraft را میتوانند اجرا کنند. به طور کلی با کروم بوک فقط بازی های مبتنی بر وب را میتوانید انجام دهید.

Chromebook ها عموما قدرت پردازش گرافیکی محدودی دارند، با این حال ، پلت فرم آینده Stadia گوگل وعده داده است بازی های AAA مانند Assassin’s Creed و Doom را به هر دستگاهی با مرورگر Chrome منتقل کند، که به این معناست که کروم بوک ها نیز از این سرویس گیمینگ مبتنی بر ابر میتوانند استفاده کنند.

حافظه ذخیره سازی کروم بوک ها چه قدر است؟

لپ تاپ های کروم فضای ذخیره سازی زیادی ندارند- بنابراین ارزان تر از لپ تاپ های ویندوزی هستند. بیشتر مدل ها دارای 32 گیگابایت حافظه هستند اما برخی از آنها 64 گیگابایت حافظه و حتی 512 گیگابایت دارند.

به جای پرداخت هزینه اضافی برای ذخیره سازی داخلی ، می توانید حافظه کروم خود را با یک حافظه SSD یا هارد اکسترنال  جداگانه افزایش دهید.

نکته: در صورت خرید یک کروم بوک، برای چند سال اول گوگل به شما یک فضای 100 گیگابیاتی رایگان بر روی جی درایو میدهد که البته بعد از چند سال غیر فعال شده و به همان نسخه رایگان که 15 گیگابایت است باز میگردد.

کروم بوک امنیت دارد؟

یکی از شناخته شده ترین ویژگی های امنیتی کروم در برابر دستگاه های دیگر ، چیزی به نام sandboxing است. بنابراین ، اگر بدافزار یا تهدیدی می خواهد امنیت کروم را به خطر بیاندازد ، در سندباکس گیر کرده است و نمی تواند در سایر قسمتهای رایانه نفوذ و گسترش داد.

اگر برنامه را ببندید ، داده ها حذف می شوند و تهدید ناپدید می شود. همچنین گوگل برنامه باگ بانتی خوبی برای کروم دارد و به کسانیی که بتوانند باگ امنیتی در این سیستم عامل بیابند جایزه میدهد. این موضوع تحت عنوان Google Chrome Security Security است

اندازه و وزن: کروم بوک ها سبک ترین لپ تاپ های موجود در بازار هستند

مدل های Chromebook به طور معمول شبیه لپ تاپ های باریک مانند MacBook Air و Dell XPS 13 هستند ، اغلب با نمایشگر کوچکتر و ضریب فرم نازک تر.

همچنین مدل های Chromebook با نمایشگرهای بزرگتر از نظر اندازه با سایر لپ تاپ ها با اندازه صفحه نمایش یکسان هستند ، اما کروم بوک ها نیز در اندازه های مختلف و متفاوتی ارائه می شود.
لپ تاپ های مک بوک و ویندوزی میتوانند سبک باشند ولی فقط ان دسته که از قیمت بسیار بالایی برخودار هستند چنین ویژگی هایی دارند.

مزایای کروم بوک 

  • صفحه نمایش بزرگتر اما سبک وزن.
  • مدل های Chromebook بین 200 تا 350 دلار است.
  • عملکرد عالی در شکل یک لپ تاپ و با کمترین هزینه.
  • اندازه نمایشگر کوچک ویژگی بارز Chromebook است.
  • سیستم عامل Chrome به اینترنت بستگی دارد ، بنابراین Chromebook ها فضای ذخیره سازی زیادی ندارند.
  • فقط نرم افزارها و افزونه هایی را که برای مرورگر Google Chrome طراحی شده است اجرا می کند.
  • عمر و شارژ باتری بالا

مزایای مک بوک و لپ تاپ ویندوزی نسبت به کروم بوک

  • مک بوک ایر سبک است ، بیشتر لپ تاپ های مبتنی بر ویندوز سنگین تر هستند.
  • مک بوک قیمت بالایی دارد و در مورد لپ تاپ های ویندوزی نیز قیمت بستگی به برند و سخت افزار قیمت متفاوتی دارد.
  • اگر تمایلی به صرف هزینه دارید ، لپ تاپ های مک بوک و ویندوز به خاطر سخت افزار قدرتمند از Chromebook بهتر عمل می کنند.
  • حافظه ذخیره سازی انها بالاست و عموم لپ تاپ های مک بوک و ویندوزی از حافظه ssd با حجم بالایی برخودار هستن
  • macOS و ویندوز پرکاربردترین نرم افزار های موجود در جهان از جمله Microsoft Office را اجرا می کنند.
  • عموما میزان شارژ باتری در لپ تاپ های ویندوزی و مک بوکی بیشتر از کروم بوک هاست.

 

نتیجه و خلاصه

اگر می خواهید قدرت و سرعت بالایی داشته و کارهای گرافیکی انجام داده و یا یا لپ تاپ خود بازی کنید هیچ چیز بهتر از یک لپ تاپ سنتی MacBook یا مبتنی بر Windows نیست. التبه خبر خوب ان است که اینتل و شرکت گوگل در توسعه تراشه کروم‌ بوک‌ های پروژه آتنا در حال همکاری هستند و به زودی کروم بوک های قدرتمندتری را شاهد خواهیم بود.

اما اگر نمی خواهید پول زیادی خرج کنید و از مرورگر وب خود بیشتر از برنامه ها استفاده میکنید و زندگی مینیمالیستی داشته و برای انجام امروز روزانه همچون تماشای فیلم و گوش دادن به موزیک به یک لپ تاپ نیاز دارید ممکن است Chromebook ارزش خرید را داشته باشد.