علم و تکنولوژی

دالبی ویژن آی کیو چیست؟

دالبی ویژن آی کیو چیست؟

دالبی ویژن آی کیو چیست؟

دالبی ویژن آی کیو (Dolby Vision IQ) قابلیت جدیدی است که قرار است در سال 2020 در تلویزیون‌های ال‌جی و پاناسونیک عرضه شود. این تکنولوژی، ابرداده‌های پویایی که در محتوای دالبی ویژن وجود دارد را با یک حسگر نوری که در تلویزیون 4K تعبیه شده، ترکیب می‌کند.
این دو در کنار هم کیفیت تصویر را به نحوی تنظیم و بهینه سازی می‌کنند که متناسب با محیط اطراف تلویزیون باشد. در واقع پشتیبانی از دالبی ویژن قبلی بسیار محدود بود اما دالبی ویژن آی کیو انعطاف پذیری بیشتری ایجاد کرده و در محیط‌هایی که نور کافی وجود ندارد، تصاویر بهتری ایجاد می‌کند.
با توجه به اینکه همچنان تابش نور خیره کننده در بسیاری از تلویزیون‌های OLED که از محتوای دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند، مشکل آفرین است دالبی ویژن آی کیو پتانسیل بهبود چشمگیر تصاویر و رفع این مشکل را دارد – با فرض اینکه محتوای HDR که تماشا می‌کنید، به خوبی و با مهارت تهیه شده باشد.

تفاوت دالبی ویژن آی کیو با دالبی ویژن معمولی

بر خلاف آنچه که ممکن است به نظر برسد، دالبی ویژن آی کیو استاندارد جدیدی برای محتوای HDR نیست. بلکه یک قابلیت نرم‌افزاری جدید است که از ابرداده‌های پویای موجود در محتوای دالبی ویژن برای دستیابی به اهداف جدید استفاده می‌کند.
در تلویزیونی که فاقد دالبی ویژن آی کیو باشد، صرف نظر از شرایط، دالبی ویژن همیشه یک حالت دارد. تلویزیون‌های دارای ویژگی دالبی ویژن آی کیو این وعده را داده اند که تجربیاتی متناسب با وضعیت تلویزیون شما ایجاد کنند.

آیا دالبی ویژن آی کیو برای تلویزیون‌های قدیمی تر هم عرضه خواهد شد؟

در حال حاضر گفته شده که دالبی ویژن آی کیو برای تلویزیون‌های ال جی و پاناسونیک تولید سال 2020 عرضه خواهد شد.
عدم وجود حسگرهای نوری در تلویزیون‌های قدیمی تری که از محتوای دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند، ممکن است باعث چالش برانگیز شدن ارائه این قابلیت برای تلویزیون‌های قدیمی تر شود. قطعاً این قابلیت در هیچ تلویزیون 4K یا 8K که از دالبی ویژن پشتیبانی نمی‌کند، وجود ندارد.