علم و تکنولوژی

تبلت خوب با قیمت مناسب، چی بخریم؟

تبلت خوب با قیمت مناسب، چی بخریم؟

موضوعی که به مرور روی فروش آن‌ها تاثیر منفی گذاشت و اکنون شاهد شرایطی هستیم که در آن شاید چند کمپانی خاص فرایند تولید تبلت‌های جدید را دنبال کنند. محصولاتی که شاید به نسبت قیمت خود، کارایی بیشتری را در مقایسه با تلفن‌ها ارائه نکنند، اما همچنان تعداد اندکی کاربر را به خود اختصاص داده و البته برای سرگرمی کودکان ایرانی ابزار مناسبی شناخته می‌شود. در ادامه نگاهی داریم به تعدادی از تبلت‌های ارزان‌قیمت و کاربردی موجود در بازار ایران که از جهت امکانات حداقل‌ها را با استاندارد مناسبی ارائه می‌کنند.

Huawei MediaPad T2 7.0

متوسط قیمت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (۱۶ گیگابایت)

تبلت خوب با قیمت مناسب، چی بخریم؟

هوآوی در زمان عرضه تبلت Huawei MediaPad T2 7.0 هدف اصلی خود را روی اتصال مناسب به اینترنت گذاشت و در این مسیر هم موفق بود، اما کافیست چند برنامه را به صورت همزمان روی این تبلت اجرا کنید تا متوجه شوید دلیل قیمت پایین آن چیست.

همانطور که از نام Huawei MediaPad T2 7.0 می‌توانید متوجه شوید این تبلت دارای صفحه نمایش ۷ اینچی با وضوح تصویر ۶۰۰ در ۱۰۲۴ است. این اندازه از صفحه نمایش برای تماشای فیلم به اندازه کافی مناسب است، اما اگر به صفحه نمایش‌های اچ‌دی عادت دارید از این جهت مطمئنا ناامید می‌شوید. تبلت پیش رو دارای بک بدنه کوچک است و پوشش پشتی آن تا حد زیادی فلزی است که ظاهری عالی به آن بخشیده. قسمت‌های انتهایی پشت تبلت از پلاستیک ساخته شده است.

تبلت هوآوی از یک پردازنده چهار هسته‌ای مدل Spreadtrum SC9830I با سرعت پردازشی ۱.۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند که در کنار آن ۲ گیگابایت رم نیز قرار گرفته. حافظه‌ای که مطمئنا توانایی اجرای چند برنامه به صورت همزمان را در اختیار ندارد. به عنوان یک تبلت Huawei MediaPad T2 7.0 در هنگام حرکت و جابجایی برای تماشای فیلم مناسب است. وقتی که صفحه نمایش خاموش می‌شود و به پخش فیلم بر می‌گردید فیلم‌های اچ‌دی با حداقل تاخیر پخش می‌شوند.

در پخش فیلم‌های فول اچ‌دی پیکسل‌های زیادی نمی‌توانند رندر شوند. مشکلی که برای علاقه‌مندان به تماشای فیلم یک ضعف بزرگ است. یک اسلات سیم‌کارت میکرو در کناره تبلت هوآوی وجود دارد، با قرار دادن سیم کارت در تبلت متوجه خواهید شد که اتصال دیتای تلفن همراه بی عیب و نقص است و در این شرایط طول عمر باتری مناسبی را ارائه می‌کند. تبلت Huawei MediaPad T2 7.0 دارای یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی در بالای صفحه نمایش است.

نیازی به گفتن نیست نباید انتظار زیادی از این دوربین‌ها داشته باشید، عکس‌های ثبت شده کاملا نامید کننده هستند. اگر نور کافی وجود داشته باشد دوربین سلفی فقط برای تماس‌های ویدیویی مناسب است. این مدل از تبلت‌های هوآوی را می‌توان گزینه مناسبی برای کسانی دانست که تنها به دنبال استفاده از اینترنت هستند یا قصد دارند فایل‌های ویدئویی با حجم استاندارد را تماشا کنند. تبلتی که البته برای اجرای بازی‌های سبک مشکل خاصی ندارد و می‌تواند گزینه خوبی برای کودکان باشد.


Lenovo Tab E7

متوسط قیمت: ۹۰۰ هزار تومان (۸ گیگابایت)

تبلت خوب با قیمت مناسب، چی بخریم؟

طی سال‌های اخیر کمپانی لنوو تمرکز ویژه‌ای روی بازار تبلت‌ها داشته. در شرایطی که اکثر رقبا از این بازار خارج شده‌اند، لنوو تعداد زیادی تبلت به خصوص در اندازه ۷ اینچی را پیش روی خریداران قرار داده. از جمله این تبلت‌ها می‌توان به Tab 3V، Tab۷ Essential و Tab E۷ اشاره کرد که اینجا به آن نگاهی داریم. از تبلتی با چنین قیمتی نمی‌توان انتظار زیادی داشت، تبلت Tab E۷ لنوو دارای طراحی و ساخت ساده‌ای است، بدنه آن کاملا پلاستیکی است و شما تنها می‌توانید این تبلت را در رنگ مشکی خریداری کنید.

هنگامی که تبلت را در دست نگه می‌دارید می‌توانید احساس کنید که تبلت ارزانی را در دست دارید. با این حال تبلت تب‌ای ۷ به اندازه کافی مقاوم است و نباید به این سادگی‌ها شکسته شود. تبلت Tab E۷ لنوو با ۱۰ میلی متر ضخامت و وزن ۲۷۲ گرمی بسیار ضخیم است. در سمت راست شما می‌توانید به دکمه پاور و دکمه‌های ولوم دسترسی پیدا کنید. در پایین یک میکروفن وجود دارد و در سمت چپ می‌توانید اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی را پیدا کنید. در قسمت بالا یک جک هدفون استاندارد و یک پورت میکرو USB قرار گرفته.

تبلت Tab E۷ لنوو تنها یک بلندگو دارد که در قسمت بالای صفحه نمایش قرار گرفته است و کیفیت صدای قابل قبولی را برای تماشای فیلم‌های یوتیوب فراهم می‌کند. در این بلندگو هیچ باسی وجود ندارد و صدا می‌تواند صاف و حتی کمی گوش خراش باشد. در این تبلت لنوو ما یک دوربین سلفی ۰.۳ مگاپیکسلی و یک دوربین پشتی ۲ مگاپیکسلی را در اختیار داریم. کیفیت دوربین‌ها بسیار پایین بوده و حتی در روشنایی روز هم نمی‌توانید عکس‌های مناسبی ثبت کنید. از تبلتی با چنین قیمتی هم انتظاری بیشتر از این نمی‌رود.

یکی دیگر از نقاط ضعف تبلت Lenovo E۷ به عدم وجود پنل IPS ارتباط پیدا می‌کند. در واقع نبود پنل IPS باعث می‌شود که زاویه دید قابل استفاده بسیار کم شود (به ویژه زاویه دید از سمت چپ). هنگامی که به صورت مستقیم به صفحه نمایش نگاه می‌کنید همه چیز خوب به نظر می‌رسد، اما با کمی تغییر زاویه صفحه نمایش تار و در واقع فیلتر می‌شود. این صفحه نمایش ۷ اینچی با وضوح تصویر ۱۰۲۴ در ۶۰۰ همراه شده که با استاندارد‌های امروزی بسیار پایین است.

اگر شما دارای یک گوشی هوشمند ۷ اینچی هستید ممکن است گوشی شما تراکم پیکسل بالاتری را ارائه دهد. صفحه نمایش این تبلت می‌توانست بهتر باشد، اما با وجود این باز هم حداقل نیاز‌ها را برطرف کرده و برای استفاده در محیط‌های داخلی عملکرد خوبی دارد. تبلت Lenovo Tab E۷ مجهز به پردازنده ۴ هسته‌ای MediaTek MT8167 است و از حافظه داخلی ۸ گیگابایتی یا ۱۶ گیگابایتی استفاده می‌کند و از یک گیگابایت رم بهره می‌برد که چندان رضایت‌بخش نیست.


Samsung Galaxy Tab A 8

متوسط قیمت: ۲ میلیون تومان (۳۲ گیگابایت)

تبلت خوب با قیمت مناسب، چی بخریم؟

سامسونگ در سال ۲۰۱۹ تبلت‌های با کیفیت و جدیدی را معرفی کرد که یکی از آن‌ها گلکسی تب‌ای ۸ مدل ۲۰۱۹ است. این تبلت از طراحی خوب و قدرت عملکرد مطلوبی بهره می‌برد و نسخه LTE آن از اتصال سیم کارت هم پشتیبانی می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه تبلت مذکور از قلم S Pen اختصاصی بهره‌مند است که می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برایتان به ارمغان آورد.

در طراحی تبلت سامسونگ گلکسی Tab A 8 2019 هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف وجود دارد. یکی از نقاط ضعف اصلی این تبلت مربوط به بدنه و قاب پشت پلاستیکی آن می‌شود که به شدت در برابر خراشیده شدن و تماس با اشیای نوک تیز حساس است؛ بنابراین اگر می‌خواهید خیلی زود روی قاب پشت این تبلت خط و خش‌هایی ایجاد نشود، حتما باید از کیف و کاور‌های اختصاصی استفاده کنید که برای تهیه آن‌ها باید هزینه مجزایی پرداخت شود.

ضخامت بدنه این تبلت هم ۸.۹ میلیمتر است و دستگاه تقریبا ۱۲۲.۴ میلیمتر عرض و ۲۰۱.۵ میلیمتر طول دارد؛ بنابراین با یک تبلت نسبتا ضخیم رو به رو هستیم که طول و عرض آن خیلی زیاد نیست و می‌توان آن را با یک دست نگه داشت. وزن تبلت سامسونگ گلکسی Tab A 8 2019 هم به چیزی در حدود ۳۲۵ گرم می‌رسد که وزن نسبتا متعادلی است. این تبلت از اسپیکر واحدی بهره می‌برد که در لبه زیرین قاب آن نصب شده و صدای خوبی دارد، اما مطمئنا اگر دستگاه به اسپیکر‌های دوبل مجهز بود، کیفیت و قدرت صدای خروجی بهتری را ارائه می‌کرد.

تبلت سامسونگ Galaxy Tab A 8 2019 از نظر قابلیت‌های اتصال در دو نسخه مختلف عرضه شده. یکی از نسخه‌های آن فقط از اتصال وای فای (Wi-Fi) پشتیبانی می‌کند و نسخه دیگر تبلت از اتصال LTE 4G هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. همانطور که از نام تبلت می‌توان تشخیص داد، صفحه نمایش آن ۸ اینچی است. وضوح تصویر صفحه نمایش این تبلت فول اچ دی (۱۹۰۰ در ۱۲۰۰ پیکسل) در نظر گرفته شده و بدین ترتیب تراکمی در حدود ۲۸۳ پیکسل در هر اینچ برای آن به ارمغان آورده می‌شود که تراکم پیکسلی قابل قبولی است.

پنل نمایشگر تبلت از نوع IPS LCD در نظر گرفته شده و حاشیه‌های با ضخامت متوسطی دارد. یکی از نکات مهم در بررسی تبلت Galaxy Tab A 8 2019 مربوط به قدرت عملکرد و پتانسیل پردازشی آن می‌شود. تراشه‌ای که در قلب این تبلت بکار رفته، تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ است که طی فرآیند ۱۴ نانومتری تولید شده و یک پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای دارد. شش هسته پردازشگر مرکزی آن از نوع Cortex-A53 هستند و فرکانس کاری ۱.۶ گیگاهرتزی دارند. دو هسته دیگر پردازشگر آن هم از نوع Cortex-A73 بوده و فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتزی را ارائه می‌کنند.

برای تجزیه و تحلیل داده‌های گرافیکی هم در تراشه اگزینوس ۷۹۰۴ از پردازنده گرافیکی مستقل Mali-G71 MP2 استفاده می‌شود. تبلت سامسونگ گلکسی Tab A 8 2019 از رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی بهره‌مند بوده و از اتصال حافظه جانبی هم پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی تبلت سامسونگ گلکسی Tab A 8 2019 از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.0 تشکیل شده که از فوکوس خودکار و عکسبرداری پانوراما پشتیبانی می‌کند.

دوربین اصلی این تبلت از ضبط ویدئو‌های فول اچ دی (Full HD) با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اما در سمت مقابل دوربین سلفی تبلت از یک لنز ۵ مگاپیکسلی تشکیل شده که دیافراگم F2.2 دارد و آن هم از ضبط ویدئو‌های فول اچ دی با فریم ریت ۳۰ فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد.